kontorstol baekkenbund1

Rygsmerter kan forhindres ved bevægelse og aktivitet

Prøv at forebygge mod smerter i ryggen snarere end at lindre

Har du ondt i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne tekst får du råd og tips til hvordan du nogle gange ville kunne slippe udenom rygsmerter. Denne artikel er ikke en læge-videnskabelig artikel, men snarere husråd og udtryk for almindelig sund fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Råd mod rygsmerter

De følgende forslag kan nogle gange hjælpe ved ondt i ryggen:

  1. Bevæg dig mere normalt i din fritid
  2. Bevæg dig mere på dit arbejde – for alle os der har kontorarbejde så kan hæve sænkeborde være en utrolig stor hjælp til at bevæge sig mere (se mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  3. Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Sundhed.dk
  4. Træn din mave – det kan du læse blandt andet læse om her hos Motion Online
  5. Styrk din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Det kan du blandt andet gøre med her
  6. Undgå forkerte løft – Det kan du se mere info om her hos HK
  7. Lav øvelser der styrker dine muskelpumper – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk kontorstol – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem her

Brug en stiv ryg til at undgå rygsmerter

Hvis du mærker en stiv ryg så skal du være opmærksom på kommende rygsmerter. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører øvelserne på den her side. Så vil du på den måde kunne slippe for at få ondt i ryggen
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut. De har en uddannelse og erfaring i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider: